Článek do časopisu RC Modely 3/2013

To bude asi pořádný průšvih...  celý článek

Mustang „Miss America“ Warbirds in Reno 840 mm, Výrobce: HACKER Model Production, ČR, Stínový model z EPP vyrobený CNC technologií s potiskem.                 Když mi byla nabídnuta realizace stavby stavebnice modelu z produkce HACKER Model Production, ČR, ze série Warbirds in Reno včetně příspěvku s popisem zmíněné stavby, netušil jsem, k jakému neštěstí se schyluje. S úsměvem jsem si „krabičku“ s modelem Mustang „Miss America“ donesl domů po Novoročním setkání. Nejprve jsem netrpělivě prozkoumal její obsah, protože skoro všechny testy stavebnic této otázce věnují nejméně jeden odstavec. Nic nechybí, můžeme udělit plný počet bodů. V následujícím pořadí jsem začal studovat stavební plán, který je k mému neradostnému zjištění pouze v německo – anglickém jazyce, u každého stavebního kroku doplněn obrázkem popisované operace. I když se v angličtině díky víceleté počítačové gramotnosti trochu málo vyznám, musel jsem konstatovat jediné, a to, že se nevyznám. V tomto okamžiku si začínám uvědomovat první problém, „asi to bude průšvih“, neboť bez další pomoci nebudu schopen splnit základní zadání. Dobrá, prostuduji návod pečlivě, a určitě to půjde. Zjišťuji, že tak jak je mi v návodě doporučeno, bych to po předchozích zkušenostech, nikdy nepostavil. Vadí mi, že na ovládání křidélek je v návodu použito jen jedno servo o velikosti 9 gramů. To bude mít tedy „horké“ chvíle, vezmete-li v úvahu odpor materiálu, použitého na výrobu modelu (EPP). I když po další otázce zadavateli realizace stavby stavebnice jsem byl ujištěn, že mohu vlastní úpravy provést, dostal jsem se do situace, která mne prostě „vykolejila“ (zaměstnává mne ČD). Doma chodím sem a tam, a nejsem schopen sednout ke stolu a na modelu začít pracovat. Jediné, co mohu, je létání. Opravdu, to bude asi pořádný „průšvih“!

Za svoji modelářskou praxi jsem mnoho modelů ze stavebnice nepostavil. Většinou jsem použil zapůjčený plán ze stavebnice jako předlohu ke stavbě modelu s vlastními úpravami, nebo postavil model vlastní konstrukce. Proto po několika týdnech chození kolem stavebnice Mustangu „Miss America“ znovu začínám důkladně studovat plán ke stavbě. K tomu využívám i uvedených webových odkazů, a na adrese www.hacker-motor-shop.com nacházím i video návod. Je sice v cizím jazyce, ale po zhlédnutí začíná být srozumitelné i to, co nebylo zcela jasné, nebo jsem nepochopil z tištěné verze plánu. Začínám připravovat i nezbytné vybavení. K ovládání použiji oblíbená serva Vigor Vs-12M, motor TGY řady SK 22, regulátor HK 12A a baterii pořídím. Ještě všechny komponenty zvážit, a s radostí zjišťuji, že vše bez baterie váží pouhých 185gramů. To bude ale krásný „Lehouš“! Toto zjištění, včetně shlédnutého video návodu úplně překonalo v úvodu popsané nechutenství, a zcela mne nastartovalo do obvyklého stavebního zápalu. Kamarád Jirka (jeho popis modelu S-Bach v RCM 2/2013) mne zas bude popichovat, že to s tou pracovitostí přeháním!

Při stavbě se tedy řídím návodem, tak jak jsou jednotlivé stavební operace postupně popsány. Začínám uložením motoru, nahrazuji jednu přepážku, protože s motorem, který instaluji, výrobce nepočítal. Dále odchylně od plánu po zalepení podélných drátových výztuh, vrtám do trupu od motoru do místa, kde bude přibližně přijímač průchozí dva otvory nad sebou trubkovým vrtákem. Ty potom proříznu tak, že v ose trupu vznikne oválná dutina, do které bude volně vsunut regulátor a veškeré kabely k přijímači. Z boku trupu do této dutiny vrtám z levé i pravé strany po jednom otvoru. Z jednoho bude vyústěn napájecí kabel k baterii a současně tudy bude unikat proudící vzduch, ochlazující regulátor. Výřezy, nahrazující panty pohyblivých částí jsem po jejich přetočení k nosné ploše lehce přebrousil, abych kormidla uvolnil a ty tak měly lehčí chod. Páky pro ovládání řídících ploch lepím před přilepením kormidel a křídla. V této fázi stavby je potřeba pracovat souběžně na několika stavebních uzlech, a mít na vědomí, že přiložená „Z“ táhla ohnutá předem je potřeba nejprve nasunout na páky a do bowdenů a následně potom přilepit ocasní plochy. Rovněž je potřeba dodržet správnou orientaci umístění serv, aby výstupní páky byly vždy blíž k ovládaným řídícím plochám. Pokud serva otočíte, a výstupní páky budou dál od kormidel, bude délka přiložených táhel nedostatečná a budete je muset nahradit vlastními táhly, což se stalo mně. Všeobecně platí, že dvakrát vyzkoušej, jak to „sedí“ a jednou lep! Tuto větu by stálo za to převést do piktogramu a v návodu ji opakovat zvýrazněnou na každé straně. K lepení je ve všech případech použito vteřinové lepidlo a aktivátor, tak jak je uvedeno ve stavebním plánu.

Výlisek kabiny je podle instrukcí přilepen. Z pevnostních důvodů souhlasím, ale již bude nemožné se dostat k přijímači a servům kormidel. Proto hledám řešení, co a jak s tím. Nakonec vlepuji do trupu 3 hmoždinky z lipového prkénka (nízké válečky), které jsem vyvrtal (vykroužil) s pomocí trubkového děrovače. Poslouží k upevnění 3 vrutů, jimiž kabinu před záletem upevňuji. Dva kusy v přední části kabiny z boku a jeden uprostřed vzadu.

Při sestavování modelu jsem trochu váhal, jestli vyjde těžiště do správné polohy předepsané v plánu. Konstatuji, že dodržíme-li postup, který je uveden, je dostatek prostoru pro umístění pohonné baterie, kterým lze dosáhnout správné polohy těžiště.

Stavbu si moc neužijete, protože instruktážní video návod má délku necelých 30 minut, a samotná stavba, netrvá o mnoho déle. I když jsem si ji užíval, za jeden víkendový den byl model připraven k letu.

Nyní již jen osadit model RC soupravou, ověřit všechny funkce a správné výchylky kormidel, včetně kontroly těžiště. Jak už to bývá, nedočkavost na první vyzkoušení bývá veliká, a tak jsem s kamarády vyrazil i přes typicky zimní podmínky, které vládnou za oknem. Teplota pod nulou, poletovaly ty malé bílé potvory a vítr kolem 6m/s. Jelikož poslední údaj na váze byl 240g, tak bylo jasné, že s modelem o rozpětí 840 mm to v takovém nečase nebude jednoduché. Kritice od našeho „trenéra“ byla podrobena hlavně pohonná jednotka, která na první pohled s vrtulí 6x5 a baterií 3čl. o kapacitě 0,46Ah opravdu nevzbuzovala valný dojem. První start z ruky však přihlížející přesvědčil o opaku. Model na ¾ plynu hbitě stoupá vzhůru! Po nastoupání zkouším přímý let. Je potřeba mírně dotrimovat, ale nic zásadního. Na svoji velikost docela slušně drží směr. S řízením jsou ruce plné práce, ale na tom má podíl již zmíněné počasí. Model Mustang „Miss America“ je pěkně živý a ani při malé váze není poznat, zda by ho vítr nějak zvlášť zpomaloval. Musíme dbát hlavně na to, abychom s modelem neodlétli příliš daleko, protože při jeho svižném letovém projevu se to lehce může stát, a vzhledem k velikosti by mohlo dojít ke ztrátě orientace. Zkouším ještě několik průletů pro fotografa, několik základních akrobatických figur, a po 8 minutách již baterie nestačí. Pro potřebu zalétnutí byla připevněna z boku zatím jen pomocí gumiček, proto ji při výměně posunuji o něco dopředu, účelem je posunout těžiště asi o 5 mm v rámci tolerance uvedené v plánu, což má za následek zklidnění letového projevu. Po dramatickém zážitku popsaném v úvodu začínám mít z modelu příjemné pocity. Už se těším, jak to s ním v letních měsících, podvečerním vlahém klidu bude parádní polétání!

Doporučený motor/vrtule: A20-34S, 57W/6x5,5;  použitý TG Aerodrive SK3 - 2122-1800kv 55W/6x5

Baterie: TG nano-tech 460mAh 3S 24-40C Lipo Pack

Rozpětí 840 mm, délka 650 mm,  Váha 240g

                 

top - nahoru

[CNW:Counter] --1

Rudolf Brym, Brno. Založeno 2001

Přečtěte si podmínky Creative Commons License - non commercial

 

 

 

 

 

 

 

 

Úvod Počasí Předpověď  Fotogalerie  Vosa TeamTipy a TrikySoutěžeOdkazy