Modely,  které  mám současnosti v provozu...   převážně vlastní stavba

 Obvykle mívám v provozu 5 modelů aktivně letuschopného stavu. Je to o tom, že mít vše "v rukách", a řídit je s jistotou vyžaduje neustálý trénink....   Zde zmiňuji modely, které byly uvedeny do letuschopného stavu v mé modelářské dílně. S hrdostí prozrazuji, že se jedná o panelákovou kuchyň, kde, jak i kamarádi vědí, velím já. Někdy. Projekty typu "apendix", které polykají spoustu času, energie i fin. prostředků zde nemá cenu zveřejňovat... a nebylo jich málo.

     
  Pro pokračování v závislosti "jednou hodíš, a již musíš házet pořád" jsem si pro sezónu 2014 připravil model K1500. Jen jsem na něm provedl malé speciální vlastní úpravy. Jiný kolík k vypouštění modelu, vyztužení náběžné hrany aj. další (smích).. ZDE si můžete prohlédnout výsledek v celé kráse!
     
Bude? Bude...! JE!

 

Zkouším nemožné! Píši o dárek Ježíškovi! Již žádné bačkory nebo ponožky! Chci (bylo tajné)!!! Pod stromečkem aranžuji objednaný dárek, žena nechápavě kroutí hlavou, jestli jsem se nezbláznil, když jsem s tímto modelem byl již létat! Nekažte mi radost. Fotky ze záletu zde! Video malého skoku tudy. Časem dodám kvalitnější, až natrénuji lepší hod. Model Thowt, DLG (Discus Launch Glider), F3K, prostě "káčko". Ty jsi to ještě nevyzkoušel? Tak to jsi o hodně přišel! Je to jako droga, jednou hodíš, a již musíš házet pořád! Vůbec nechápu, že jsem HO neměl již dřív... Tímto děkuji Tomášovi, že nám to neustále předváděl. Už vím proč.

 

     
  Pro sezónu 2012 jsem postavil podle plánku z časopisu Flugmodell 1981 model CONDOR. Polomaketa skutečného větroně z dílny Alexander Schleicher, projekt z let 1932 - 1955 podle Wikipedie, video startu a letu modelu ZDE! (gumicuk l =70m)
     
          
     
 

Od podzimu 2010 jsem si s tímto modelem, rovněž i kamarádi, užil spoustu legrace a zážitků! Další budou následovat, chystáme nové soutěže! Jiné fotečky naleznete zde, samostatný článek z časopisu RCM 5/2011 zde včetně plánků od R. Čížka, ale i ve fotogalerii, dovolená 2011, 2012, 2013, 2014.

     
 

RC- parašutista. Od 2012 dostal zaracha! Svojí neukázněností způsobil havárii Radimova Oskhi, při které utrpěl těžký úraz, léčen na JIP, nyní probíhá domácí léčba. Jedno video ZDE!

     
  2009, celobalsový model obludy z třetihor, podle popisu a několika snímků pana Rašky.

     
  Banán  2008 - 2009
verze s motorem a bez motoru. Nová křídla, polystyren - dýha. Aerovleky, stroje kamarádů aj.

 

Banán  2007
celokompozitový model F3J využívající prvky moderních technologií.

     
     

kompletní mechanizace křídla      

souboj s přírodou

motor připojen přes konektor, už není

soutěž se musí odlétat, Králíky

provizorně opravené křídlo, Králíky 2007
     
   

Banán  2006
A jak to začalo? I když jsem vždy uznale sledoval modely pro kategorie F3x, nikdy mi pro svůj vzhled nepadly do oka. Definoval jsem je jako "okřídlený oštěp." Ale v r. 2006 mi  jeden takový model stačilo chvilku řídit, a myšlenka na vlastní, vylepšený podle mých představ byla na světě. Díky kamarádu Lubošovi jsem vyrobil "tvrdý" otisk jeho trupu, který byl v průběhu podzimu předělán do tvaru, odpovídajícím mým představám. Podmínkou těchto úprav byla snadná zástavba vybavení pro verzi elektro. Byla vyrobena forma, a z ní nové trupy.

   

   

původní trup a tvrdý otisk

výroba kopyta

nová křídla

     

top - nahoru

Modely, se kterými již nelétám...

 Jistě to znáte, když se Vám doma nashromáždí modely, žádný kout již není volný a jste nuceni udělat pořádek v jejich počtu. Sice to docela mrzí, ale nebývá to opravdu jednoduché využít v panelovém bytě hospodárně prostor. A nové nápady na sebe nedají dlouho čekat! Avšak z nostalgické vzpomínky chci na této stránkce ponechat alespoň popis některých modelů, které mi prošly rukama, určitě si to zaslouží!

 

____________________________________________________________________________________

  Po několika experimentech s plácadly z extrudo-všeho-možného jsem musel konstatovat, že pro "malý" model bude stejně nejlepší volbou klasický model. Proto jsem zvolil cestu tvaru a vzhledu akrobata Akros, viz níže, a postavil model o těchto parametrech: Akrobat z EPP, ←→800, délka 800  letová váha 450g. vrtule 7x4APC, 3čl. Li-Pol. Malý brácha....
     
  Akros 2009 - 3D akrobat z EPP, ←→1200, délka 1200  letová váha 1400g. vrtule 10x5APC, 4čl. Li-Pol.
     
 

Dornier  Do-335   2008
ke konci War2 byl navržen dvoumotorový stíhač, druhý motor v tlačném uspořádání. Na tehdejší dobu dosahoval rychlosti téměř 1000km/h, a jednalo se o nejrychlejší vrtulový letoum. Polomaketa, model z EPP vlastní konstrukce má pohon jedním motorem, zadní vrtule se volně protáčí. 3čl Li-pol. Model je stále k prodeji, viz Bazárek.

 

Fw-190   2007
klasika z EPP pro vzdušný souboj na stuhu.

Rascal Rc

Rascal Rc  2006 - 2007
podle mírně upraveného plánku ke stavebnici americké firmy SIG. ←→1050, délka 800  letová váha 600g. Profil křídla Naca 2412 a 2410. Motor PJS900Q, vrtule 8x6APC, 2čl. Li-Pol Kokam 1250. Celobalsový model, potaženo Oracouvrem.

Rascal v letu. Toto je opravdu historie, v místě zachyceného hangáru je v současné době průmyslová zóna...

Whirlwind  2006 -2007
ze stavebnice reach-model.com. Cena stavebnice je v podstatě cenou materiálu, nekupte to! ←→790, délka745, letová váha 320g.  Polystyrénový model na vyblbnutí kolem hlavy.  Jednoduchá monografie v sekci tipy a triky.

Cessna v letu   Cessna 177  2005 - 2008
←→1050, délka 800  letová váha 600g. Profil křídla Naca 2412 a 2410. Motor PJS900Q, vrtule 8x6APC, 2čl. Li-Pol Kokam 1250. Model vlastní konstrukce z EPP, k dispozici je stavebnice!

  Polomaketa Ventus 2c  2005 - 2006
model vlastní konstrukce. Snímky Velkého vzoru v odkaze fotogalerie, model prvky konstrukce mírně zastaral, a bylo s ním více starostí, než radosti z létání...  Původně jsem očekával mnohem víc, poslán do "světa"
Velký vzor...
 

top - nahoru

Filip, všeobecně 1997 - 2007
Začalo to stavebnicí, na kterou navázalo několik vlastních konstrucí křídel, jejichž prvky byly kombinovatelné. Za celou dobu bylo spotřebovány celkem 3 laminátové trupy, 3 motory řady 400 s převodem 3,17:1 a jeden 480, 8čl. Rozpětí od 1520 po 2800, letová váha 950 - 1300g podle síly větru se dovažovalo, těžiště bylo nutné posouvat. Stal se mým nejdéle provozovaným modelem!

 

Filip verze svah

Filip, verze svah 1997 - 2005

←→1520, délka 925, letová váha 950 - 1100g podle síly větru lze bez problémů dovážit. Používán hlavně na svahu, E205 je  docela rychlý profil, ale při větru o síle 10m/s se model stával hříčkou přírody.

9.6.2005 při nácviku akrobatických prvků jsem již nezvládl vzhledem k malé letové výšce srovnat pád a zrušil středovou část křídel. Rozhodl jsem se křídla již neopravovat!

Filip v letu na svahu v Býkovicích! !velikost 4,5Mb!
Animovaná ukázka z létání v Býkovicích, velikost 4,5Mb!
Není potřeba prohlížeče.    
     
Mustang   2005
EPP model z produkce LM Modely, již nelétám, vybavení přesunuto do novějších strojů, letové vlastnosti odpovídají předloze. Model prodán.
     

Nástup EPP dovolil sestavit model za 2 večery, a potom jako s tímto experimentovat

top - nahoru

 

Polomaketa větroně Nimbus 4D   2004 - 2005

rozpětí 3970mm, délka 1320mm, letová váha 2700g. Kabina vybavena 2x sedačkou pilota, další detaily kabiny nebyly provedeny, a model neměl imatrikulaci - obtisky (chtěl jsem zhotovit českou verzi, ale taková předloha v době stavby modelu nebyla, létalo se pouze s německou imatrikulací, a to se mi nelíbilo). Trup laminátový, křídlo a výškovka polystyrénové jádro, křídlo  potažené mikro dýhou, výškovka balsou, vyztužení laminát a uhlíkový rowing. Potah Oracouver. Profil křídla kombinace HQ 3,0-15 u kořene, HQ 2,5-12 a HQ 2,5-9 na vřetenu. Propojení kabeláže serv mezi trupem a křídlem konektory Simprop pro pohodlnější manipulaci. Ovládány V, S, Kř, brzdící štíty (délka=300mm), vysouvací ovladatelný podvozek (f kola72mm) a současně vlečný háček. Model byl létaný jednu sezónu, měl nalétáno necelých 10 letových hodin. Osazení servy: 2x Hs 125Mg = křidélka, 2x C261 = brzdy a 3x Robbe FS-500 Mg - V, S, a podvozek s vlečným háčkem společně (celkem 7ks serv v modelu). Velikou výhodou této kategorie modelu je, že ho odstartujete i  bez cizí pomoci, a vychutnáte si výhody kategorie obřího modelu. Letové vlastnosti jsou nepřekonatelné v porovnání s klasickou velikostí modelu o rozpětí 2,5 m, a chováním se blíží skutečnému éru hlavně po stránce stability, setrvačnosti a celkového dojmu.

Během provozu jsem zjistil nedostatek v absenci pomocného pohonu, a nechtělo se mi provádět tak zásadní rekonstrukci, proto jsem se model rozhodl prodat a nahradit úplně novým strojem!

V příštích sezónách můžete model spatřit na kopcích Bílých Karpat.

        

 

 

kabina se sedačkami odnímatelné winglety

 

vysunutý podvozek vlečný háček kapotáž táhel křidélek
           
 

detail podvozku zasunutého v trupu 

konektor Simprop

 
           


Model větroně ELG II     
2001 - 2003
Po zkušenostech s předchůdcem ELG I jsem upravil rozměry, zvětšil ocasní plochy a vznikl tento následovník! Rozpětí 1235mm, délka 690mm, váha 310g. K pohonu použit motor 280 a baterie 3x Lilon články, ovládána V a S mikro servy, použity byly 2x Graupner C261. Model se i přes svoji váhu spolehlivě osvědčil i při čerstvém větru, měl výborné letové vlastnosti v termice, současně s pronikavostí proti větru a naplnil představu o relaxačním polétání i na malém prostoru, rozměry byly zvoleny pro snadný transport.

 

Electro Glide 1

Model větroně ELG I      1999 - 2001
Podle plánu z RCM, rozpětí 1205mm, délka 610mm, váha 305g. K pohonu použit motor 280 a baterie 3x Lilon články, ovládána v a s mikro servy.

Model ULL Nora ze stavebnice fy. Bohemia, rozpětí 1120mm, délka 615mm, váha 400g. V modelu byl použit motor 280 s převodem Styro 4:1, napájeno 3xLilon článkem, ovládána V, S a křidélka mikroservy, model prodán.

top - nahoru                                                                                                                            

Fokker

2000: Fokker Dr.I  215/17, polomaketa z potronu, rozp.700mm vlastní konstrukce. Ačkoliv se to dnes může zdát nepravděpodobné, v době vzniku nebyla na trhu vhodná pohonná jednotka (malý výkonný střídavý motor).

Fokker    
     
Emanuel!

1999:  Eman, jednoduchý model z potpronu a překližky, začátek park-fly! Pohon motor 300 s převodem 1:3

     
Star-fly

1998: Star Fly, upravený model podle stavebnice Aero-naut, rozp.2,8m

     
     

1998: Piper PA-18 klasické konstrukce, podle zmenšeného plánku od Fary, pohon elektro 400 s převodem 1:2,8

     

Další v řadě větroňů, rozp. do 2m, r.1995

     
 

Rád vzpomínám na Cirruse (3m) 1983 - 1989 a sérii několika Diamantů 1985 - 1989

Cirrus, konstrukce podle časopisu modelář, laminátový trup

Diamant, verze svah Diamant s motorem ještě jednou s motorem modelářská rozlučka se svobodou, kamarád Jirka se bude ženit, transparent 6 m
 

Předchozí historie...... Ti kdo čtou od začátku, v tomto případě tedy vzestupně ze spodu, několik málo údajů o předchozích modelech(...) nebo o mne. Na první "model" si vzpomínám, jako by to bylo před rokem(smích). Byl to takový lepenkový papírák, na nosníku obdélníkové nosné plochy ve tvaru křídla a výškovky přilepené Kanagonem, a krásně klouzal, asi na počátku školní docházky. Jelikož můj děda býval tesař, nikdy nebyla o nářadí nouze. Pozůstalost po druhém, který byl klempířem, byla také pestrá. A to jsem měl od nejútlejšího věku k dispozici. První trafo-pájku jsem dostal na vánoce, když mi bylo 7 (druhá třída) Krásně vypalovala do stolu! První spalovák jsem si za kapesné koupil v 7. třídě (1,5ccm MVVS), a v 8.třídě jsem již vlastnil jednokanál MARS! Vzpomínám i na Mars2, s kniplem, koupený na střední škole, model Terry od Graupnera, který jsem však nikdy nezprovoznil. Moc mi ty výtvory tehdy nelétaly. Někdy v roce 1981 jsem si postavil 3-kanál WP-23, ale vzápětí na to se mi naskytla možnost pořízení rádia Graupner E-8 (4 kanál na tehdejší dobu s nevídanými mikro-servy), který jsem provozoval do roku 1992, s modely zmíněnými již výše, třeba Diamant nebo Cirrus, ale i motorové, podle plánů z Modeláře, Fénix a Kiwi, na motor Enya 3,2ccm. Tyto modely již létaly. Nikdy jsem nebyl přihlášen do žádného kroužku ani klubu, a tak je to dodnes, a vždy měl rád vlastní konstrukce a pokusy. MC-14 od 1995, MC-22 od 2005. Těch milníků by se našlo víc, ale vzhůru k novým startům.

 

top - nahoru

[CNW:Counter] --

Rudolf Brym, Brno. Založeno 2001

Přečtěte si podmínky Creative Commons License - non commercial

 

 

 

 

 

 

 

ÚvodPočasí Předpověď  Fotogalerie  Vosa TeamTipy a TrikySoutěžeOdkazy